luni, 3 ianuarie 2011

LICURICII MARII

   Ma intorc azi la subiectul vietuitoarelor marine ca sa povestesc despre unul dintre cele mai spectaculoase fenomene, cu forme foarte variate si cu raspandire cam pe tot globul. Explicatia exacta nu s-a gasit inca si adesea e comparat cu licuricii ce ii vedem sclipind in noapte. Numai ca in oceanele lumii formele de vitata care il produc sunt mult mai variate. E cunoscut sub denumirea de bioluminiscenta. Descarcari electrice la nivel nervos, produs al unor procese chimice sau efecte ale interactiunilor fizice, s-au cautat tot felul de explicatii, si tind sa cred ca e cate ceva din fiecare.
   Dar iata cam ce am observat eu in cateva cazuri; va trebui sa povestesc cat mai plastic, fiind dificil de captat in poze, si nici nu am incercat de altfel. Prima data mi s-a intamplat sa intalnesc bioluminiscenta in timpul unui voiaj din 2003, in Oceanul Atlantic, in apropierea coastei de vest a Africii. Citisem in carti cam cum se prezinta, dar inca nu vazusem, a trebuit sa deduc singur. Am inceput sa vad in jurul vaporului sclipiri in apa. Diferite culori, verzi, albe, galbene si portocalii, ca blitzurile aparatelor foto de pe un stadion. Stiti, ca la o deschidere de olimpiada cand se sting toate luminiile si poti sa vezi in bezna tribunelor numai flashuri. Asta comparatie mi-a venit atunci in minte, si o pastrez ca pe cea mai apropiata de ce am vazut eu atunci. Am urmarit fascinat fenomenul timp de o ora. Intensitatea si numarul aparitiilor a variat tot timpul, am observat ca se vad si mai departe de vapor, deci nu numai in valul de prova sau cel de siaj. Am contactat in radio un vapor care se afla la 9 mile distanta de mine si am intrebat daca si in zona aceea se pot observa luminitele. Mi s-a confirmat. Am ajuns la concluzia ca in acea noapte fenomenul s-a intins pe o suprafata de cel putin 14x9 mile patrate. O alta forma am intalnit-o in apropierea insulelor japoneze,  indeosebi vara, unde spuma marii devine fosforescenta la trecerea vaporului. Coloritul e mai sarac insa aici, am vazut doar verde si alb. E ca si cum ti-ai tuna vaporul si ai pune neone dedesupt, ca la masini. se degaja o lumina destul de puternica care invaluie bizar corpul navei. E un spectacol interesant la prima vedere, dar fiind ca l-am intalnit deja prea des mie nu prea imi mai zice nimic. Un caz special mi-l aduc aminte dintr-o noapte in Golful Biscaya, cand langa vapor am vazut luminitele grupate in forma unui peste de vreo 2-3 metri lungime. M-a inspaimantat putin ce-i drept, sa ghicesti in noapte conturul unui peste mare numai dupa sclipirile galbene degajate de spinarea sa. A inotat cateva minute alaturi de vapor dupa care a disparut in adancuri.
   Ce e ciudat cu acest caz este ca am observat clar un animal mare, desi cat am cautat eu prin carti despre acest fenomen al bioluminiscentei nu am gasit nimic referitor la vietuitoare atat de mari. Acum ce spun oamenii de stiinta pana aici: bioluminiscenta e produsa de microroganisme marine care o produc pe cale chimica, iar in cazul vietuitoarelor mai mari, pesti, meduze sau crustacee ea provine din descarcari electrice la nivelul invelisului exterior. Pot fi forme de disimulare a prezentei, sau tocmai de semnalizare a ei, de protectie impotriva pradatorilor sau pur si simplu poate fi involuntar produsa de frecarea cu apa sau corpuri din apa, exemplu clar fiind trecerea navei pentru cazul din Japonia. Nu mi-am propus sa dau aici prea multe amanunte stiintifice, ma voi opri deci acum, mai spunand doar ca e un lucru mirific in orice forma s-ar prezenta, mai putin cunoscut celor care nu calatoresc pe mare, figurativ vorbind si pastrand proportiile l-as compara cu aurora boreala.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu