luni, 17 ianuarie 2011

DESPRE BALENE





   Azi am avut multa bataie de cap cautand sa aleg o tema dintre cele care imi treceau prin cap. In timpul cartului de dupa-amiaza s-a rezolvat totul, o noua idee le-a depasit pe toate celelalte trecandu-le in plan secund. S-a intamplat sa trecem tocmai azi pe la sud de Sri Lanka, o zona care mi-e cunoscuta mie ca un fel de intersectie a drumurilor balenelor si vapoarelor. Vremea buna, marea calma si locatia erau conditii perfecte pentru a intalni azi ceva balene. Sansa insa mi-a jucat feste azi, reusind cu greu sa localizez doar 2-3 semne de balene si astea foarte departe. Oricum a fost de ajuns sa ma inspire la scris.
   Un prieten bun ma intreba luna trecuta de cand sunt eu pasionat de balene. Nici nu imi pusesem problema asta... Pai sa fie de cand mi-am inceput meseria asta. Pe mare ai posibilitatea sa observi vietuitoare in mediul lor mai des decat pe uscat. Pasari, delfini, pesti si balene poti vedea in fiecare zi, doar sa fi interesat sa le dai atentie. Asa am devenit pasionat de observarea balenelor. Am citit putin in domeniu si apoi am experimentat in practica astfel ca pot sa spun ca mi-e usor sa prevad on intalnire. Apele mai putin de 200 de metri adancime sunt locurile preferate deoarece aici se gaseste mai multa hrana. In zonele foarte adanci balenele sunt doar in trecere in perioada de migratie. Numai cate un casalot singuratic, mascul batran, se mai avanta in astfel de zone. Ei sunt capabili sa stea sub apa mai mult decat alte exemplare. Vremea buna iti usureaza observatia. Semnele ce marcheaza prezenta balenelor s-ar mai usor in ochi. Un jet de apa, un val mai mare sau cu multa spuma sunt usor notabile. Azi toate conditiile astea s-au implinit si s-a intamplat sa fie si intr-o zona destul de circulata. Asa am putut vedea niste jeturi dar cam departe, dificil de deosebit specia.

Beluga la zoo

   De-a lungul timpului am identificat zone pe glob unde se intalnesc mai mereu balene. Astfel venind dinspre nord pe langa Japonia spre Yokohama, iarna si primavara, vezi adesea casaloti. Sunt cei mai usor de identificat, dupa unghiul de 45 de grade spre fata sub care isi sufla jetul de apa. Luna trecuta trecand prin aceasi zona ca azi am intalnit o familie de trei exemplare. In septembrie 2007 am avut ocazia sa stau la ancora cateva zile in largul portului Durban. Aici am vazut cele mai multe balene, eu banuiesc ca era o perioada de fatare, observand foarte multi pui. Oriunde intorceam ochii vedeam cate un grup de 2-3, pana la maxim 15 exemplare de balene cu cocoasa. A fost o incantare. Tot aici in zona Sri Lanka am vazut cu ani in urma balene pilot. Acestea sunt negre complet si ceva mai mari decat delfinii. sunt foarte intalnite si in jurul Europei, dar eu inca nu am vazut pe acolo. Ce e drept nici nu am mai navigat in ultima vreme prin zona aceea. La capatul opus al paletei coloristice se afla beluga, balena alba. Se intalneste indeosebi in zonele arctice dar eu am avut sansa sa vad una la gradina zoologica din Tacoma, USA.
   Balenele sunt pentru mine animale misterioase. Le poti observa foarte putin timp in trecerea vaporului, adesea speriindu-se de zgomotul facut de elicea navei. Am decis sa tin un fel de jurnal al intalnirilor mele ca sa ma ajute sa le inteleg mai usor si sa deslusesc rutele de migrare si zonele de imperechere. Cateodata am si sansa sa le fotografiez, dar asta chiar e o treaba mai grea, doar daca nu sunt la zoo sau la muzeu...
Schelete de balene la muzeu
Familie in trecere

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu