luni, 10 ianuarie 2011

IARNA PE MARE

   Ca sa pastrez tema postarii anterioare, si anume iarna si frigul, voi continua azi cu cateva amintiri din anii trecuti cand am prins ceva zapada pe unde am umblat. In voiajul de acum cea mai nordica latitudine o ating in Coreea de Sud unde sunt cam 4-6 grade noaptea in perioada asta.
   Au fost unii ani in care iarna m-a cam sarit, eu fiind prin tarile calde, anume Vest Africa si Peninsula Arabiei. . Ar zice unii, printre care era si nevasta-mea intr-o vreme, ca ce bine de mine ca nu am de a face cu frigul de acasa. Pai sa vedem putin: nu mai departe de anul trecut in ianuarie si februarie m-am invartit prin Golful Aden, la 25-30 de grade Celsius doar ca acolo eram tot intr-o alergatura, ca sa ne ferim de piratii ce abunda in zona; apoi cu cativa ani mai in urma am prins vreo doua ierni prin Africa unde 30 de grade le consideram racoare. Toate bune daca nu ar trebui sa muncesti 12 ore pe zi in doua reprize de cate sase afara pe coverta, la marfa, in asemenea temperaturi.
   Dar parca voiam sa vorbesc despre zapada! A fost un caz curios pentru mine in iarna lui 2003-2004. Eram cu nava Thekla la Anwerp. Exact ce luna era nu imi mai aduc aminte acum dar stiu ca peste noapte a nins cat sa se faca alb asfaltul, cam un centrimetru, maxim 2. A doua zi pe la ora 10 disparuse tot si era iar curat. In dimineata aia asteptam insa un taxi sa ne duca in oras cu ceva treburi la un cabinet medical. A intarziat vreo ora jumate. Motivul? Soferul locuia intr-un sat din apropiere si valul de ninsoare (!) pricinuise blocaje serioase pe autostrada! Pentru Belgia intr-adevar aia fusese o zapada mare. Acum cred ca trebuie sa explic putin: in zonele cu influenta marina ninsorile sunt mai rar intalnite. Nu am prea vazut multe desi m-am invartit si in jurul Europei si a Americii de Nord pe timp de iarna. E la fel ca in Romania, cand in toata tara ninge, la Constanta ploua, clima e imblanzita de vecinatatea marii.
   Am intalnit insa si zapada pe mare, in Pacificul de Nord, iar in Marea Baltica in apropierea Poloniei am avut ocazia sa navig si prin gheata. Acolo marea avea sloiuri mici de gheata la suprafata iar lacul pe care am intrat era complet inghetat, traficul facandu-se in urma unui remorcher ce spargea gheata. La Szczecin in port dimineata pe la 6-7 se apucau spargatoarele sa curete bazinul ca sa poata face loc traficului din timpul zilei. In Marea Bering sprayul de spuma cauzat de vant se acumula sub forma de gheata pe prova navei Sealand Explorer in iarna lui 2006. La Roterdam, in prag de iarna, intr-un noiembrie, am vazut un fenomen ciudat: furtuna de ninsoare cu fulgere si tunete, ceva gen furtuna de vara, ce nu a durat mai mult de o ora.




 


   Adaug si cateva poze acum, printre care si o furtuna de iarna tot in Pacificul de Nord si o vedere de acasa, de la Constanta, ca si aici iarna poate fi spectaculoasa cateodata.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu