marți, 17 mai 2011

NOAPTEA DEVORATORILOR DE... CULTURA

Fanfara Marinei Militare Romane
  
   Iar nu m-am putut abtine sa nu plagiez o expresie deja celebra! Am schimbat insa putin tinta apetitului, acum fiind vorba de cultura. Asa am vazut si am simtit eu seara de 14 mai din anul acesta, Noaptea Muzeelor, activitate culturala desfasurata si la Constanta. De fapt Ziua Internationala a Muzeelor e pe 18 mai am citit eu pe undeva, dar noaptea alba se face la sfarsitul de saptamana ce o precedeaza, fiind mai usor sa faci o noapte alba de sambata, cu duminica libera dupa aceea.
Nava Scoala Neptun
   Planuisem de cativa ani participarea la acest eveniment dar diferite motive personale m-au retinut in anii trecuti. Ce a fost nou anul acesta? Fanfara Marinei Militare ce a concertat in fata Muzeului Marinei Romane. Poate nu a fost primul an in care au facut-o, e numai prima data cand am aflat eu de asta. Si stiindu-mi fiica amatoare de muzica am zis sa incerc sa o provoc si la vizitarea unor muzee, lucru nou pentru varsta ei de 4 ani. Cum a zis sotia mea "mai bine sa ii aflam apetitul catre muzee intr-un mod putin costisitor", si cum nu prea e fana a somnului devreme seara, am hotarat sa incercam marea cu degetul sau mai bine zis cultura cu copilul (ca sa fac o comparatie fortata dar plastica). Am ales astfel sa pornim periplul prin cele trei muzee constantene deschise in noaptea de sambata de la Muzeul Marinei Romane ce si-a deschis programul special la ora 20 cu un concert de fanfara, asa cum am mai spus ceva mai sus. Vreau sa mentionez din start ca eram curios sa vad cam de ce participare se va bucura evenimentul in urbea nostra destul de lipsita de viata culturala. La inceput a fost o participare modesta din partea publicului. Am crezut chiar ca mare parte din cei prezenti erau defapt atrasi de muzica fanferei si nu de cunostinte despre noaptea alba. Dupa jumatate de ora insa mi-a fost infirmata aceasta prima impresie ajungand sa observ cateva sute de persoane perindandu-se in zona si intrand in muzeu. Am intrat si noi la un moment dat, bineinteles. Inauntru aglomeratie mare, ca si afara, aici accentuata chiar de stramtorarea spatiului de catre zidurile cladirii. Destul de greu de patruns la unele exponate, galagie multa, blitz-uri la liber. M-a surprins si mai mult sa constat varietatea de varste a vizitatorilor, ce e drept neasteptandu-ma sa intalnesc atatia tineri interesati de muzee. Am parcurs destul de repede majoritatea salilor la indemnul fiicei mele nerabdatoare sa gaseasca iesirea. Am reusit sa ii mai stopez cursa nebuna punctandu-i cateva exponate ce am crezut ca ar interesa-o mai mult la varsta ei. Apoi a inceput ea sa ma intrebe la fiecare exponat "dar asta ce e?" lucru care la un moment dat chiar m-a depasit. Trebuie sa recunosc cu rusine asta, mai ales ca eram intr-un muzeu pe domeniul meu, nu tocmai la ceva de stiintele naturii, arta contemporana sau modernism. Mi-a placut sa descopar o macheta a Navei Scoala "Neptun", pe care mi-am inceput eu (si multi altii) viata de marinar.
 

   A urmat la rand Muzeul National de Istorie si Arheologie fiind destul de aproape de precedentul. La pachet cu acesta a fost si Edificiul Roman cu Mozaic, sectie a muzeului mai sus amintit. Aici mentionez ca a fost si prima mea vizita la acest mare muzeu constantean desi locuiesc in acest oras de aproape 14 ani. Mozaicul il mai vazusem eu cu ani in urma dar in muzeu nu mai intrasem, nefiind un fan prea mare al muzeelor istorice. Am impresia in Romania ca daca l-ai vazut pe unul le-ai cam vazut pe toate. Aceleasi vitrine de sticla cu placute ce nu iti ofera prea multe informatii, planse prafuite ce au origini comune cu institutia, mai nimic nou... Am impresia ca au fost scoase doar exponatele ce prea mareau era comunista. In rest toate epocile isorice sunt destul de comune tarilor romane, cu insertii ale etniilor caracteristice fiecarei regiuni. Astfel aici in Constanta am gasit cateva exponate deosebite din perioada antica a originilor grecesti ale asezarilor litorale. Am aflat mai multe despre Sarpele Glikon, Cavalerul Trac si un putpuriu de zeitati de tot felul adorate in zona in acea perioada. Apoi am sarit brusc la perioada regalitatii in Romania. Sotia mea mi-a explicat ca dintotdeauna muzeul nu a acoperit evul mediu al Dobrogei, lucru ce mi se pare bizar de-a dreptul. Inteleg asta in conceptul nationalist al comunismului, dar acum, la 21 de ani dupa caderea acestuia, chiar nu s-a preocupat nimeni de istoria acestor locuri? Sau mai bine zis reprezentarea ei in acest muzeu... Spatiu ar fi, cateva sali sunt destinate unor colectii numismatice, de insigne si decoratii, ba chiar unei ample colectii de pipe. Nu contest valoarea si insemnatatea lor, dar cred ca ar putea acest spatiu sa fie mai util isoriei in sine. Perioada comunista nu am observat-o exprimata in nici un fel, nici pozitiv, nici negativ, desi consider Canalul Dunare-Marea Neagra un factor foarte important al acestei perioade, pozitiv economic, negativ din punct de vedere a vietilor pierdute in timpul constructiei sale. Cred ca si-ar avea locul in acest muzeu sub forma unor machete, fotografii si documente. Nu pare sa se fi gandit nimeni inca la asta... Am admirat insa colectia de amfore, ca orice om care a auzit de Bachus si l-a proslavit din cand in cand. Da stiu, de mai pastrau si alte licori in ele, dar mie imi place sa ma gandesc numai la unele anume!
Sarpele Glikon
   La Complexul de Stiinte ale Naturii (sau care o fi titulatura mai exacta), si anume la Planetariu, singura sectie deschisa in Noaptea Muzeelor, nu am mai oprit. Zona nu este una prielnica pentru asemenea evenimente nefacand fata la numarul mare de masini ce se vor parcate in zona. Era deja si prea tarziu plus ca la TVR incepuse concursul Eurovision de muzica, alt eveniment cultural ce voiam sa il bifez in acea noapte. Mi-a placut periplul prin lumea culturala constanteanta, de altfel destul de saraca, si abia astept evenimentul de anul viitor sa vad cum se vor prezenta lucrurile. Astept mai multe si de la autoritatiile locale ce par sa ignore total nevoia de hrana spirituala a locuitorilor obstei. Poate fi pusa la dispozitie in aceasta seara o linie speciala de autobus, precum in Bucuresti; mai multe locuri de parcare amenajate in preajma putinelor obiective care exista; colaborarea cu institutiile muzeale la conservarea si prezentarea catre public a siturilor arheologice ce impanzesc orasul ar fi numai cateva idei ce ar putea da de gandit materialistilor de la casa alba constanteana ce se gandesc numai la ce sa mai inventeze pentru Mamaia o data la 4 ani, in scop electoral, ca apoi sa dea vina pe oricine altcineva ca pune bete in roate la proiectele edililor fara sa isi recunoasca indiferenta si nepasarea la adresa constantenilor.


Stella funerara din
 necropolele Tomisului

Traducere a textului de pe o stella funerara,
 mariti imaginea si  remarcati ideea comuna a colocvialitatii mortului
cu trecatorul intalnita si in Cimitirul Vesel de la Sapanta. Sa fie doar o impresie a mea?

Zona din Mozaicul Roman
Vitrina din colectia de pipe

Un comentariu:

  1. Surprinzator, constantenii sunt interesati de cultura! Spun asta pentru ca, judecand dupa numarul infim de manifestari culturale din zona, ai tinde sa spui ca nu exista public consumator. Poate ca nu conteaza intrarea libera, cat faptul ca lumea a iesit din casa special pentru a vizita si asta inseamna mai mult decat nimic! Poate ca unii vor dori sa vada mai mult si mai pe-ndelete si vor reveni.

    RăspundețiȘtergere