vineri, 11 martie 2016

DE CE AȘ MERGE (IAR ȘI IAR) LA HAȚEG

 
   Am aflat de curând cum că în Hațeg ar fi un parc ceva mai special, așa zis al dinozaurilor. Mi-a zis soția într-o zi de vară "Hai să vizităm Geoparcul Dinozaurilor -Țara Hațegului!". Eu de obicei la un "hai..." răspund tot cu "hai" și așa iată-ne în miezul verii în drum spre Hațeg. Eu, credul, am zis că bat oleacă la picior parcul ăsta și apoi mă pun pe o bancă la umbră sau la o masă a vreunei terase, la o bere rece... nu mi s-a aprins însă beculețul că de ce tocmai la Hațeg să fac treaba asta.
   Mi-au scăpat din vedere două amănunte: prefixul Geo- si cuvântul Țara. Păi cum era să intre așa un parc într-un oraș? Defapt orașul intră în parc (se află pe teritoriul parcului). Să lămuresc puțin. Un geoparc este o asociere de comunități, e reprezentat zonal tocmai de teritoriul unit al acestor comunități care au obiective comune de dezvoltare și caracteristici geologice, biologice și culturale asemănătoare. Sună cam tehnic, dar simplificat e vorba tocmai de sublinierea caracteristicilor ce au dus la denumirea de "țara...". 
   Dacă geoparcul e denumirea modernă a "țării..." (cât de cât), m-aș întoarce în cazul celui de la Hațeg la o formă mai veche și i-aș zice "Tărâmul de Mituri al Hațegului", căci fiecare localitate, fiecare deal, fiecare colțișor are aici o poveste mai nouă sau mai veche. Case de grofi (niste boieri maghiari pentru cei care nu cunosc termenul), trasee tematice, locuri de șezătoare sunt subliniate foarte bine în acest parc pentru a te face să te oprești puțin asupra lor și a le afla secretul. Și pe deasupra tuturor plutește un Hațegopterix bătrân de aproximativ 65 de milioane de ani (dacă am reținut eu bine, hai, plus/minus 5 milioane - ce mai contează dacă ești un profan în domeniu...).
   Da, zona mai este cunoscută pe plan mondial și datorită descoperirii aici a numeroase schelete și cuiburi de dinozauri pitici, insulari, care au trăit în zona țării noastre acum milioane de ani. Dar despre aceștia vă las pe voi să aflați, eventual printr-o vizită în zonă...




Un comentariu:

  1. Ati fost de curand la Hateg? Eu stiam ca Geoparcul este inchis in perioada octombrie-aprilie, de aceea intreb.
    Multumesc!

    RăspundețiȘtergere